Featuring Indigenous women of various generations, Pidikwe integrates traditional and contemporary dance in an audiovisual whirlwind that straddles the border between film and performance, somewhere between the past and the future. The film explores the links between the intoxication of the Roaring Twenties and our contemporary society. The 16mm filming evokes the largely erroneous representations of early cinema and the exploitation of the female body by the colonial gaze. Pidikwe offers these women the chance to regain control of their image and embark on a process of self-determination, so that they can look to the future of cinema with serenity.
Caroline Monnet is a multidisciplinary artist based in Montréal. Consistently occupying the stage of experimentation and invention, her work grapples with the impact of colonialism by updating outdated systems with Indigenous methodologies. Her work has been widely programmed at festivals including the Toronto International Film Festival, Sundance, and Berlinale, and museums such as the Whitney Biennial, Frankfurter Kunsthalle, Montreal Museum of Fine Arts, and the National Gallery of Canada.