One winter morning, a farmer finds a young woman frozen to death in a ditch. The film traces her story through flashbacks and interviews with people she encountered. Mona worked as a secretary before leaving it all behind to seek ultimate freedom. She hitchhikes across the south of France equipped with just a tent and a backpack. For a while, she shares her sleeping bag with a pothead hippie, but in the main, she views men as the enemy. A goat farmer patronises her, a friendly professor cossets her, a housekeeper openly admires her, a Tunisian field labourer exploits her … Agnès Varda soberly and realistically reconstructs the day-to-day life of a woman who has gone off the grid. Inspired by Orson Welles’ Citizen Kane, Mona’s story comes together like pieces of a puzzle from the perspective of her various chance acquaintances. Vagabond is a fictive documentation of a youthful existence on the margins of society that was not entirely atypical for the era. As such, the film is an epitaph for all those who – whether due to daredevilry, drugs, or depression – did not survive their coming of age.