With just a few precise strokes, director and writer Hakan Savaş Mican creates a vivid portrait of just how much distance now lies between mother and son. Meryem’s visit puts Adem’s sociocultural self-image to the test. An architecture student, he sees himself as belonging to a different class than the migrant worker milieu to which he ascribes his mother. With a keen grasp of situational comedy, Fremd. Yaban. challenges its protagonist, played by İsmail Şahin.
The film was shot almost entirely within one small apartment using a cool colour palette. Despite its formal austerity, this chamber drama has considerable warmth, thanks to the character of Meryem, played by Sema Poyraz.
Equally remarkable is Hakan Savaş Mican’s masterful use of objects. There is that thorn in the finger at the start and a pair of slippers left outside a room at the end – an everyday object that conveys deep feeling nonetheless.