Born in Berlin, Germany in 1961. After an apprenticeship as a typesetter, he worked for the “Junge Welt” daily newspaper and wrote for several magazines. Since 1995, he has been a freelance writer and television director making artist portraits and history and travel documentaries. His film Brand, about a group of alcoholic workers in a Brandenburg steel mill, was presented in the 1997 Berlinale Forum. His multipart documentary DDR Ahoi!, about the history of East German seafaring, won a Grimme Award in 2011 and his film Partisan screened in the 2018 Panorama.