All of Berlinale regular Denis Côté’s films are unique, but Hygiène Sociale feels defiantly free, and bears testimony to the way in which the constraints of a pandemic can be the mother of invention when it comes to cinematic forms and storytelling. Côté’s use of language is playful, unchained. And as he gradually homes in on his verbally jousting protagonists, one ponders the sheer joy of being given such an opportunity to explore the penetrating impact of diction and tonal shifts. In fact, the charismatic actors are also clearly relishing this socially hygienic reaffirming of a performing troupe’s creative energy.
The winner of the prize for Best Director (ex aequo) was unable to travel to Berlin.