The film collective Newsreel was founded in New York in December 1967. Several other Newsreel groups were soon formed, growing into a network with different chapters across the USA, which produced and distributed 16mm films covering the anti-war and women's movements. In 1970, filmmakers Judy Smith, Louise Alaimo and Ellen Sorrin initiated the documentary The Woman’s Film in the San Francisco-based newsreel group, with its production being carried out exclusively by women.