Born in Halberstadt, Germany in 1932, he studied law, history and church music. He was one of the originators of the Oberhausen Manifesto in 1962. In 1966, he completed his first feature film, Abschied von gestern. His latest work, the collaborative film Happy Lamento, screened at the 2018 Venice Film Festival.