Born in Kyoto, Japan in 1932. After studying Political Science, he played a crucial role in shaping post-war Japanese cinema as a representative of the Japanese New Wave (Nūberu bāgu). In 1961, he founded his own production company, Sozosha. His oeuvre comprises more than 20 films and more than 15 television productions. Oshima died in 2013.