Born in Baden-Baden, Germany in 1971, he studied documentary film directing at the Film Academy Baden-Württemberg. In 2009, he made his debut feature film Der Albaner, for which he also wrote the screenplay. The film won the Silver St. George at the Moscow International Film Festival and the Max Ophüls Prize. Zeit der Kannibalen screened in the 2014 Perspektive Deutsches Kino at the Berlinale and won Bronze at the German Film Awards. In 2016, his historical adventure film Das kalte Herz, adapted from the fairy tale by Wilhelm Hauff, was released in cinemas.