In Luz nos trópicos, Paula Gaitán weaves together a dense fabric of storylines, timelines and settings, intermingled with indigenous cosmologies, travelogues and anthropological literature. Initially, the director follows a young man of indigenous origin. At the beginning, he is standing on the banks of the East River in winter. Soon he is travelling upriver through the Brazilian jungle to a village, where he is greeted like an old friend. In a second storyline, the director accompanies a group of European settlers. They are also travelling upriver, collecting, possessing and searching for a position from which they can survey the forest and the river. Some 150 years separate the two layers; sometimes, a dive into the water dissolves this separation in the space of a second. Later on, the film wanders northwards again and the layers collapse into one another. Between Walden Pond and the Amazon lies just a cut.
Luz nos trópicos is an homage to the abundant greenery of the Amazon region, the woods of New England in winter and the indigenous populations of both Americas. A film that is as free-flowing as a winding river.