In 1861, gentlemen gather at the Portobello plantation manor house to bid farewell to the Bedford family daughter, Valette. The only man not rushing off to fight in the Civil War is Valette’s cousin, Duncan Bedford. Believing that “Americans should not fight Americans”, pacifist Duncan does not join the Confederate troops until their situation becomes hopeless. Although he proclaims his love for Valette, that is put to the test when he finds her tending a wounded Yankee soldier in her bed … In this forerunner to Gone with the Wind, the patriarchal values of the American South are personified by a southern belle. After averting a revolt by the family slaves, but unable to deny them their freedom, she must maintain the plantation herself. The screenplay, written by Maxwell Anderson (“What Price Glory?”) and Laurence Stallings (who adapted his own autobiographical novel for The Big Parade), was careful not to open any old wounds in the “New South”. Under King Vidor’s direction, the decline of Dixie was depicted in soft focus. Specked with nods to southern cultural traditions, be it mint juleps for the White overlords or gospel singing by Black slaves, it aims for respect, not revenge.