Whether in front of the camera or behind it, Agnès Varda is a visual storyteller who eschews convention and prescribed approaches to drama. Together with some of her fellow travellers, she takes the audience on a journey through her world of unorthodox images.
Born in Ixelles near Brussels, Belgium in 1928, she grew up in Sète in the south of France. Having studied literature, psychology, art history and philosophy at the Sorbonne and the École du Louvre in Paris, she subsequently trained as a photographer and began working as a stage photographer and photo journalist. A self-taught filmmaker, in 1955 she produced and directed her debut feature film, La Pointe Courte, which earned her the reputation as the grandmother of the nouvelle vague. In 2003, she embarked on a further career as a visual artist, exhibiting her work at the Venice Biennale.