Lamia Joreige is a visual artist and filmmaker based in Beirut. Her practice, rooted in her experience in Lebanon, reflects on history and its possible narration. She explores personal and collective memory through archival documents and fiction. She has written, directed and produced short films as well as a feature narrative presented internationally. Her artworks are widely exhibited. She was a fellow at Columbia University’s Institute for Ideas and Imagination in Paris (2021) and Harvard University’s Radcliffe Institute for Advanced Study (2016–2017). She co-founded Beirut Art Center, serving as co-director from 2009 to 2014.