“One day, dreaming will be outlawed” – this sentence marks the culmination of the film’s prologue, the narrative logic of which bows to no convention but the imponderable grammar of dreams. Mohamed encounters tricksters, soothsayers and preachers; he flees from the marching boots of the colonial troops, winding up in surreal landscapes. Ruins. Grottoes and vaults. In fields and on beaches, a nightmare without end.
Ahmed Bouanani’s poetic feature Al-Sarab – which he insisted on filming in black-and-white despite great resistance – is at once the director’s first full-length film and the last he ever made. Its influence on subsequent generations is immeasurable.