An old palace, now a museum, stands alone above the riverbank overlooking the city. It houses a set of the finest miniature paintings ever created in the Himalayan region. Hundreds of people come here to admire the art every day. When evening comes, the curtains are drawn, doors are locked and gates are bolted. In the calm of the night, characters from the pictures spring to life. They tell of the eternal love between King Nala and his wife Damayantin. Once while gambling, the king lost his kingdom and they were forced to live in exile. Separating soon after, they experience numerous adventures and eventually reunite at the end.
Amit Dutta approaches this story with visual composure and concentration. He lifts the curtains with the greatest respect, to give life to love. He searches for the cinematic equivalent of this tale and expands the cinema, with the miniature.