Little by little the film brings dark secrets to light, explores the past of these servants of God and mercilessly reveals contradictions in the Catholic Church. At least Pablo Larrain's screenplay achieves what the church itself has failed to do, and metes out just punishment to the black sheep. In doing so, it strictly abides by the rules and rituals of Christian martyrdom.