Volker Schlöndorff’s meticulous reconstruction of events is based on a secret military report written by poet Ernst Jünger, who was an officer in the German Army at the time, as well as the farewell letters of the 150 men. Events are told through the eyes of seventeen-year-old Communist Guy Môquet – who was one of the victims of this act of retribution and was posthumously celebrated in France – as well as the eyes of a German soldier of almost the same age who was a member of the firing squad.