The story of a peasant boy from southern Spain who has come to Barcelona to escape a life of poverty. Once in the city, bullfighting offers him a way out of his vicious circle of misery. THE MOMENT OF TRUTH is not an anti-bullfighting film; rather, THE MOMENT OF TRUTH is a compelling, hard-hitting and fascinatingly modern film about bullfighting. It is not a film against Franco or against fascism, but a film about Spain. Rosi wanted to try to understand this country and make a film about it that, in certain respects, is more enduring than random historical facts”. (Eckhart Schmidt, Süddeutsche Zeitung, 6.12.1965)