Japan in the mid-nineteenth century. The decline of the warring Shogun and Samurai caste has even affected Unasaka, a small fiefdom on the country‘s north-west coast. Samurai Yaichiro Hazama heads for far-off Edo in order to take up an important position within the clan‘s organisation, while his two Samurai friends, Munezo and Samon, return to the place where Munezo was born and raised. In spite of their modest pay they are able to lead a comfortable existence in Munezo’s mother‘s household, together with Munezo‘s younger sister and a pretty young neighbouring farmer’s daughter named Kie who has been taken on as a maid and who has hopes of making a good match.
Three years pass, during which time Munezo‘s mother dies and Samon marries Munezo‘s sister. Kie marries the son of the wealthy Iseya family of merchants and Munezo firmly believes that she has found happiness. But then Munezo meets her one cold winter‘s day and is shocked to observe how thin and dejected she looks. The sadness of her expression cuts him to the quick.