At first, Sophie feigns innocence, fighting tooth and nail to secure her and her brothers release. However, sensing that the death penalty awaits them, she then does her best to protect her brother and the other resistance fighters. Gestapo man Mohr begins to admire Sophie and indicates that he will help her if she admits to being a fellow-traveller. But Sophie refuses to give up her conviction, instead confronting Mohr with his own unthinking perception of what is right and just.
Roland Freisler, chief of the Nazis Peoples Court, is sent from Berlin to Munich to conduct a show trial against the students in spite of the fact that the death penalty has already been decided from the outset. At a hearing that makes a mockery of all the rules of jurisprudence, Sophie and her brother are sentenced to the death penalty. During the trial, Sophie battles so brilliantly against Freisler (who is positively snorting with rage) that her steadfast behaviour even wins her the approval of the male Nazi spectators at court.
As soon as the trial is over, the brother and sister are taken away to Stadelheim to be executed. They are allowed to say goodbye to their parents before sharing their final cigarette. History has of course shown that Sophie Scholl was right in her last, defiant prediction to Freisler: Youre hanging us today but, tomorrow, itll be your heads that will roll!
She was the first to receive a Bear on Saturday: Julia Jentsch had to be on stage in Munich later that night, so she was given the Silver Bear for Best Actress in Sophie Scholl - The Final Days already at the press conference.