Imre Kertész was a teenager when he survived the concentration camps at Auschwitz-Birkenau and Buchenwald. The ordeal of a fifteen-year-old boy who survived the German death camps is also the subject of this Hungarian Nobel prizewinners major literary work. Told from the point of view of this adolescent boy, this meticulous screen adaptation tells the story of the experiences of the Jewish population in Budapest during the Second World War: from the compulsory purchase and sewing of a yellow star of David onto their clothing, to deportation and their ordeal at Auschwitz, Buchenwald and Zeitz, as well as the liberation of the camps and the return of survivors to post-war Budapest.
In this way, as the films producer comments, the film adopts a completely different perspective to the one so familiar to us from many other films made about the Holocaust. Instead of looking at things from the outside in a way that has characterised our perception of the Holocaust for the past forty years, it shows events from the point of view of those directly affected by it.
He receives a lot of attention in Berlin: Imre Kertész being welcomed by Dieter Kosslick in Berlinale Palast..