In this film, Carmen is no clichéd construct of a gypsy femme fatale, but a sensuous, independent woman, whose love of freedom and courage endures even when faced with death. Carmen is a figure whose passion clashes with Don Josés impulsive obsession. This new adaptation traces the couples love story up to its tragic end that remains one of the most dramatic finales in theatrical history.
Director Mark Dornford-Mays adaptation is based on his own thorough analysis of the opera. Transposing a previous stage production into a feature-length film, his screenplay sets the story of the love affair between Carmen and Don José against the hardship suffered by those living in a South African township. For the films soundtrack, the operas lyrics were translated into Xhosa.
Director and co-producer Mark Dornford-May hands over the Golden Bear to his leading cast Pauline Malefane, who in turn promised to hand it over to the citizens of Khayelitsha township, who starred in the movie.
They know already: Pauline Malefane, Mark Dornford-May arriving for the award ceremonies, having the time of their lives. A little later they were to be awarded the festival's main prize, the Golden Bear, for U-Carmen eKhayelitsha.
A great night lies before them: the team that made U-Carmen eKhayelitsha on the way to the premiere in Berlinale Palast.
The exceptional cast of U-Carmen eKhalyelitsha, which later that day made its premiere audience beam with joy.
Pauline Malefane enjoys the service of a make-up expert in the VIP Club. Her appearance in Competition entry U-Carmen eKhalyelitsha went straight to the heart of the Berlinale Palast audience. Even for those who have seen a few Carmens already: here is a very special one.