MONDO LUX portrays Schroeter full of creative energy and enthusiasm for the cinema, theatre and photography. We observe him at rehearsals for ‘Antigone/Elektra’; preparing the photographic exhibition ‘Autrefois & Toujours’ and working intensively on the dubbed version of his last film, DIESE NACHT, which was shot in Portugal in 2008.
Copious excerpts from Schroeter’s films, ranging from EIKA KATAPPA (1969) to DIESE NACHT (2009), reflect the colourful spectrum of his oeuvre, inscribed in a retrospective view that is pervaded by music. The film also illuminates biographical connections and enshrines the passionate bond that Schroeter felt towards film, opera and theatre, but also towards his friends, the people with whom he lived and worked.
Schroeter was an artist propelled by Eros and by passion, a man who felt the proximity of both beauty and death. MONDO LUX constitutes an intimate space – a space in which, in view of the time the protagonist has left to live, every day becomes quite unlike any other.