When Jarman arrived in London in 1960 to study art and literature at King’s College there was barely a sign of the ‘swinging London’ era that was soon to follow. The experimental Super-8 films he made at the beginning of the 1970s anticipated much of the revolutionary punk aesthetic of the second half of the seventies. For more than two decades, Jarman was a crucial force in British independent cinema. In DEREK, Isaac Julien, whose own work was inspired by Jarman’s films, and Tilda Swinton, Jarman’s ‘muse’ and close collaborator, transpose those turbulent times to the screen once more.