Edward Wilson is a patriot who knows the meaning of secrecy, a man who has grown up imbibed by terms such as discretion and honour. An assiduous student at Yale, in 1939 he joins the Skull and Bones Society, a secret brother hood seeking to recruit future political leaders. The astute, idealistic young man is later himself recruited by the Office of Strategic Services (OSS), a forerunner of the CIA during the Second World War. This career move will not only change the course of his future life, it will have an enduring effect on the entire geo-political situation - right up to the present day: for Wilson and his co-workers found the most powerful secret service the world has ever known.
As one of the CIA's founding fathers, Wilson works in a world in which deception is a part of life and nothing is as it appears to be. His idealism soon gives way to a permanent feeling of mistrust which finds its expression in the long-term paranoia of the Cold War. Wilson rises to become a leading figure in the CIA, and his methods become standard secret service procedure. Like some global chess game, Wilson is determined to defeat his opponents in the KGB.
But Wilson pays an increasingly high price for his unquestioning commitment. Even his wife Margaret's growing doubts fail to prevent him from pursuing a goal that will finally lead him to sacrifice everything for his job.