The boy grows up and learns about Judaism and western values; he also learns about racism and the war in the country’s occupied zones. Although he becomes a Jewish-Israeli-French citizen, he will never forget his mother or his true identity. He is an Ethiopian who has survived.
As the film’s director Radu Mihaileanu comments: “People are too often judged by old and dated stereotypes: Arabs, Jews, Algerians, Rumanians, French and Germans… Such identities are restrictive and approximate. They are wrong. They fail to show how cultures interact, how individual paths and destinies cross each other. This child growing up is, in my view, a child of our century. He compromises with the jolts of history. During the Second World War, the same lie that saved his life in the year 1984 would no doubt have brought about his death.”